Sådan skaber du et godt og sundt indeklima

Sådan skaber du et godt og sundt indeklima

I Danmark opholder vi os indendørs en rigtig stor del af året, og derfor er det særlig vigtigt, at vi er opmærksomme på at sikre et godt indeklima. Er der først problemer, kan det nemlig gå ud over både huset og helbredet.

Vi kan måske ikke altid se det, men vi kan mærke det, og det kan din bolig også. Døjer du med dårligt indeklima, betyder det ofte høj luftfugtighed, tung luft og i værste tilfælde skimmelsvamp i boligen, som vil kræve professionelt indgreb for at komme af med igen.

Udover at det næppe er rart at opholde sig i en bolig med dårligt indeklima, kan det hurtigt påvirke dit helbred med hovedpine, allergier, astma og generel utilpashed til følge.

Her udpeger vi de største problemer og guider dig til at få bugt med dem.

1. Manglende udluftning
Der er ingen tvivl. Frisk luft er suverænt den vigtigste faktor til at undgå dårligt indeklima, og den får du ved noget så simpelt som at lufte ud. Når du lufter ud, udskifter du den gamle luft, der både indeholder dårlige partikler fra fx mados og udånding med frisk luft. Den relative luftfugtighed er også højere, jo mindre du lufter ud.

2. Partikler fra sod og røg
Er du hyppig bruger af brændeovn, stearinlys eller ynder at tænde en cigaret indendørs, skal du være særlig opmærksom på røg og sodpartikler. Med tiden kan de vise de sig som grimme plamager på vægge. Slækker du samtidig på udluftningen, er luften fyldt med skadelige partikler. Alene via stearinlysene dannes der flere skadelige partikler end på en stærkt trafikeret vej.

3. Mados
Det dufter måske godt i øjeblikket, du laver maden. Alligevel skal man ikke lade sig snyde for mados står for næsten 30 procent af den samlede udledning af partikler i hjemmet. Sørg derfor for at have godt med udsugning på fra emhætten og luft gerne ud mens og efter madlavningen. 

4. Støv og snavs
Ligger du på lade side med støvsugningen og rengøringen, kan det også have en indvirkning på indeklimaet. Støv og skidt er nemlig grobund for skimmelsporer, som senere kan udvikle sig til skimmelsvamp. Har du kat eller hund, bør du være ekstra omhyggelig med rengøringen.

5. Fugt
Fugt i hjemmet viser sig typisk ved brunlige og sorte plamager og afskallede vægge, eller som små sorte prikker ved gummifugerne på badeværelset. De fysiske tegn på fugt er dog som regel længe om at vise sig og udvikle sig, så inden da har fugtigheden sandsynligvis været alt for høj i din bolig i lang tid. Især manglende rengøring og udluftning er medvirkende til øget fugt, men tørrer du tøj indendørs andre steder end husets vådrum, kan det udvikle sig til fugtproblemer. Vil du sikre dig, at din bolig ikke er fugtig, kan du holde dig ajour med en fugtmåler også kendt som et såkaldt hygrometer. Dette måler løbende den relative luftfugtighed (RF) i hjemmet og viser det på et display. Som udgangspunkt bør niveauet ligge på mellem 40-45 % i vinterhalvåret og 60-65 % i sommerhalvåret. Grunden til forskellen skal findes i årstiderne, hvor den varme luft fra sommerhalvåret indeholder mere vand og dermed er fugtigere. Derfor er det forventeligt, at luftfugtigheden også er tilsvarende højere indendørs.

Den usynlige dræber
Husker man ovenstående råd, er man allerede på vej til et godt og sundt indeklima. Er boligen med kælder eller blot af ældre dato, er der også risiko for radonstråling. Radon er en usynlig radioaktiv gasart, der kommer fra undergrunden. Jordforholdene omkring boligen afgør, hvor udsat man er, men bor du i et ældre hus uden den såkaldte radonmembran, som blev standard ved byggerier fra 1995 og frem, er der øget risiko for radonstråling. Stråling fra radon kan give lungekræft, og hvert år dør op mod 300 mennesker, hvor radon er medvirkende årsag. Der findes flere måder, man kan minimere koncentrationen af radon på. En logisk start vil være at få foretaget en radonmåling, der tilbydes af flere specialiserede firmaer.

Anbefalinger fra en af vores Byggesagkyndige, Bo Halm Andersen, omkring hvordan du kan undgå et dårligt indeklima

Indeklima: Sådan sikrer du et godt indeklima gennem udluftning

For mange danskere er vinteren ikke en årstid, der indbyder til udeliv og frisk luft. Tværtimod har vi en tendens til at sætte os godt til rette i sofaen og lukke kulden og mørket ude, hvilket betyder, at hverken vi eller boligen får det friske pust, som et godt og sundt indeklima afhænger af. Er indeklimaet ikke i top, kan det give forhøjet risiko for allergi, søvnproblemer og generelt ubehag, ligesom det kan resultere i fugtskader og skimmelsvamp i hjemmet. Heldigvis er der råd for problemet, og derfor har Bo Halm Andersen nu samlet fem råd til gode udluftningsvaner.

1. Kort men effektivt
Det er de færreste af os, der har lyst til at åbne vinduerne i længere tid ad gangen, når temperaturen uden for nærmer sig minusgrader. Heldigvis er den tørre vinterluft også godt egnet til at lufte effektivt ud og skabe balance i din bolig, der ofte indeholder fugt fra hverdagens aktiviteter. Sørg derfor for at skabe et koncentreret gennemtræk i fem minutter og husk at skrue ned for termostaterne imens.

2. Morgen, middag og aften
Selvom det er lokkende at nøjes med en enkelt udluftning i løbet af dagen, har både du og din bolig godt af den friske luft to til tre gange dagligt. Kontrasten mellem kulde og varme betyder nemlig, at der dannes ekstra meget kondens, og det medfører en forhøjet risiko for skimmelsvamp og andre fugtskader, der kan have konsekvenser for dit helbred og din daglige koncentration. Gør det derfor til en vane at lufte ud morgen, middag og aften, så du får renset godt ud i luften og skaber et godt og sundt indeklima.

 

3. Hyggeluften skal ud
Vinteren betyder ekstra hygge og samvær, og for mange indebærer det både tung simremad, stearinlys og brændeovn. Men med den øgede hygge følger også en stor fugtighed og skadelige sodpartikler, der kan have konsekvenser for din sundhed og for boligens generelle vedligeholdelse. Husk derfor at lufte godt ud efter en dejlig aften med venner og familie, så du kan gå i seng med god samvittighed.

Læs mere om dårligt indeklima, og hvordan du mindsker forureningen her.

4. Husk emhætten
Du kan faktisk forebygge store dele af udluftningen efter madlavning, hvis bare du husker at være opmærksom på det under. Når du laver mad, dannes der nemlig masser af fedtpartikler og vanddamp fra gryder og pander, som går udover indeklimaet. Heldigvis kan det forbedres betydeligt, hvis du husker at tænde din emhætte og lade den suge kraftigt ud. Husk desuden at rense filteret i din emhætte, så sugeevnen altid er i top.

5. Luk vinduet igen
Et vigtigt sidste råd, som Bo Halm Andersen deler, er desuden, at det er vigtigt at huske at lukke for vinduet igen, når de daglige udluftninger er overstået. Hvis et vindue er på klem i længere tid af gangen, bliver boligens overflader udsat for kontinuerlig kold luft, og de risikerer dermed at blive nedkølet, hvilket både betyder, at den efterfølgende opvarmning er krævende men også, at der igen er øget risiko for kondens og fugtskader.

Har du brug for rådgivning og mere vejledning til, hvordan du løbende holder dit hus i topform? Hos EBAS har vi forskellige muligheder og produkter, der hjælper dig til netop dette. Tøv ikke med at kontakte os på tlf. 70 20 86 86 eller info@ebas.dk